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CFP – Cultural Production in Canada

Cultural Production in Canada
Special Issue of the Canadian Journal of Communication
Guest Editors, Zoë Druick and Danielle Deveau

(La version française suit ci-dessous)

The neoliberal turn in global politics and economic policy over the past few decades has given the cultural sector a new prominence as the mechanism of national “branding.” At the same time, the cultural worker, entrepreneurial and flexible, has become the ideal image of labour in the creative economy. This paradigm has been heightened by the reliance of the interactive digital economy on the creativity of amateurs.

These shifts have been shadowed by academic work that merges political economy with ethnography and cultural studies in order to better consider both the centring of culture in the economy and the economization of culture as lived experiences (e.g. Beck 2003; Mayer, Banks and Caldwell 2009; McKinlay and Smith 2009).

This special issue seeks works that address issues of cultural production and cultural labour in Canada from a variety of disciplinary perspectives. Guiding questions might include the following: What does cultural production in Canada look like today? Who undertakes it under which conditions? Where does it take place (creative clusters; suburban basements)? What kinds of culture are being produced in these new conditions? Finally, how are these shifting structures, geographies and experiences being addressed? What methodologies and bodies of scholarship are being brought to bear?

Although labour issues in the creative and cultural industries are currently the object of substantial research internationally (e.g. Banks 2007; Caldwell 2009; Deuze 2007; Hesmondhalgh and Baker, 2011), the analysis of the way that Canadian work and leisure activities can be framed by the topic of cultural production has so far remained piecemeal. This special issue aims to provide a record of the ways in which neoliberal strategies, such as the deregulation of markets and the deunionization of industries, as well as the globalization of markets for art and culture, has radically altered the landscape of cultural production in Canada.

Possible topics could include, but are not limited to:

  •  material conditions for the production and circulation of high art
  •  labour patterns in the cultural and media industries
  •  local, national and global facets of amateur participatory culture (YouTube, blogs, gaming, crafting, etc.)
  •  neoliberalization and the creative economy
  •  adoption of creative cities policies
  •  cultural economy of Indigenous art practices
  •  culture and tourism in rural, secluded, or minority language areas
  •  the mainstreaming of subcultural and minoritized art and culture
  •  the politics and economics of producing and consuming popular culture in Canada
  •  the commodification of folk culture
  •  historical studies of cultural production

Proposals of 500 words will be accepted until 31 March 2013. Submissions are invited in both English and French. Complete versions of essays (7,000-9,000 words) will be due by 30 September 2013. Please address all submissions and queries to the editors at cultprodincanada@gmail.com.

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Le tournant néolibéral que connaissent depuis quelques décennies les politiques mondial et économique crée un intérêt grandissant dans le secteur culturel en tant que mécanisme de « branding » national. Simultanément, le travailleur culturel, vu comme entrepreneurial et polyvalent, est devenu l’image idéale de la main-d’oeuvre au sein de l’économie de la création. Ce paradigme se trouve renforcé par la dépendance de l’économie numérique et interactive sur la créativité des amateurs.

Ces transformations ont été explorées par des études académiques mariant économie politique, ethnographie et études culturelles afin de mieux comprendre la centralisation de la culture dans l’économie ainsi que l’économisation de la culture sous forme d’expériences vécues (e.g. Beck 2003; Mayer, Banks et Caldwell 2009; McKinlay et Smith 2009).

Ce numéro spécial vise des travaux provenant de diverses perspectives disciplinaires traitant des questions de production et de travail culturels au Canada. Par exemple : Comment se fait actuellement la production culturelle au Canada? Qui entreprend la production culturelle et dans quelles circonstances? Où cette production a-t-elle lieu (regroupements [« clusters »] culturels, sous-sols en banlieue)? Quels types de culture sont produits dans ces nouvelles conditions? Comment ces structures, géographies et expériences changeantes sont-elles abordées? Sur quelles méthodologies et connaissances ces analyses s’appuient-elles?

Bien que la question du travail dans les industries créatives et culturelles soit actuellement un important sujet de recherche à l’international (e.g. Banks 2007; Caldwell 2009; Deuze 2007; Hesmondhalgh et Baker, 2011), les analyses adoptant la lunette de la production culturelle pour comprendre les activités de travail et de loisir au Canada ont été, jusqu’à présent, plutôt rares. L’objectif de ce numéro spécial est de documenter les manières dont les stratégies néolibérales, telles que la déréglementation du marché et la désyndicalisation des industries, ainsi que la mondialisation des marchés de l’art et de la culture, ont radicalement transformé la réalité de la production culturelle au Canada.

Liste non exhaustive de sujets possibles :

  •  les conditions matérielles requises pour la production et la circulation du grand art
  •  les logiques de travail dans les industries culturelle et médiatique
  •  les aspects locaux, nationaux et mondiaux de la culture amateur participative (YouTube, blogues, jeux, artisanat, etc.)
  •  la néolibéralisation et l’économie de la création
  •  la mise en place de politiques de villes créatives
  •  l’économie culturelle des pratiques artistiques autochtones
  •  la culture et le tourisme dans les régions rurales, isolées ou de langue minoritaire
  •  l’intégration de la culture et de l’art minorisés et de sous-cultures
  •  la politique et l’économie de la production et de la consommation de la culture populaire au Canada
  •  la marchandisation de la culture populaire
  •  les études historiques de la production culturelle

Les soumissions de 500 mots, en anglais et en français, seront acceptées jusqu’au 31 mars 2013. Les versions complètes des articles (7 000 à 9 000 mots) devront être soumises le 30 septembre 2013 au plus tard. Veuillez envoyer toute soumission et question à l’adresse suivante : cultprodincanada@gmail.com.

References/Références:
Banks, Mark. The Politics of Cultural Work. New York: Palgrave MacMillan, 2007.
Beck, Andrew, ed. Cultural Work: Understanding the Cultural Industries. London: Routledge, 2003.
Caldwell, John T. Production Culture. Durham, N.C.: Duke University Press, 2008.
Deuze, Mark. Media Work. Cambridge: Polity, 2007.
Hesmondhalgh, David and Sarah Baker. Creative Labour: Media Work in Three Cultural Industries. New York: Routledge, 2011.
Mayer, Vicki, Miranda Banks, and John Thornton Caldwell, eds. Production Studies: Cultural Studies of Media Industries. London: Routledge, 2009.
McKinlay, Alan and Chris Smith. Creative Labour: Working in the Creative Industries. New York: Palgrave MacMillan, 2009.

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